6 грешки в храненeто, които ни струват скъпо

2016-01-21 16:05:05, публикувано от Здравка Трайкова в / Здраве / Диети и храни / Полезни идеи

И 6 съвета за това как да ги избегнем, за да сме по-продуктивни

Забързаният свят, в който живеем, често пъти не ни предоставя възможност да се храним правилно – нещо, което е от решаващо значение за доброто състояние на тялото и мозъка.

В моментите, в които нямаме време да се обърнем от ангажименти, най-малкото нещо, което ни интересува, е дали се храним правилно. Голяма грешка! Това мислене може да навреди сериозно на здравето ни. Защото, ако не храним тялото си с достатъчно количество и полезна храна, това се отразява на концентрацията, паметта, творческите ни възможности, както и на способността да вземаме решения. А всичко това ни прави по-малко продуктивни както в работата, така и у дома.

Кои са най-често срещаните грешки, които правим, когато става въпрос за храна и хранителни навици и как да се отървем от тях? Лив Фей описва в dumblittleman.com.

1. Пропускане на закуската – това е ужасна грешка! Защото този прием на храна повишава когнитивните (познавателните) способности и физическата работоспособност, според проучване от 2015 г., публикувано в специализирания медицински сайт ncbi.nlm.nih.gov.

Когато вече сте си създали навикът за закусване, не е желателно да го пропускате. В тези случаи енергията намалява и организмът спира да произвежда лептин (хормон, който регулира ситостта). А когато лептинът се освобождава в тялото, той активира хипокампуса - частта в мозъка, която отговаря за дълготрайната памет.

Какво да правите?



Да си приготвите от вечерта закуска за другия ден. Смесете 2/3 ч. ч. овесени ядки, 2/3 ч. ч. мляко по желание (соево, кокосово, бадемово) в купа и оставете в хладилника да престои през нощта. На сутринта прибавете свежи плодове към кашата по избор.

Освен това, е добре и да включите здравословни мазнини (авокадо, косово масло, ядки или зехтин) към закуската, за да стимулирате енергията на мозъка.

2. Вредни хранителни навици са леката закуска с преработени храни (бисквити, понички, чипс, бонбони) и пропускането на тези хранения по принцип.

Преработените храни повдигат енергийните нива, но само за кратко. За сметка на това падането е рязко. Защото тези лакомства не съдържат достатъчно фибри и протеини, за да регулират освобождаването на глюкоза в кръвта (кръвната захар). Тоест – всичко се поема наведнъж, вместо на равни порции за дълъг период от време. В резултат на това се уморявате бързо и ви се приспива.

Лошо е и ако изобщо не хапвате между храненията – така енергийните нива остават нестабилни.

Какво да правите?

Консумирайте пълнозърнести бисквити, миксове от сушени плодове и/или ядки, кисело мляко с мюсли, пълнозърнест хляб със сирене и домат. Препоръчително е и да поемате такъв тип храни по два пъти на ден – сутрин и следобед.

3. Похапването на храни без хранителна стойност или минимална такава („джънк фуд”), също не помага на продуктивността. Освен че така се трупат килограми, тези нездравословни храни нарушават когнитивните способности и пространствената ориентация, както и понижават настроението.

Освен това, високата консумация на трансмазнини (създадени чрез промишлен процес) води до дефицит на докозахексаеновата киселина (DHA) в мозъка. Тази киселина е важна за функционирането на главния мозък, ретината на очите и репродуктивната система.

Какво да правите?
Пригответе си здравословен сандвич с пилешко, пуешко, пълнозърнест хляб и салата от вкъщи, когато сте на работа, или намерете ресторант, който предлага здравословни ястия.

4. Преяждането, особено с висококалорични храни, кара човек да изпитва постоянен глад и тъга, лишава го от възможността както да се наслади, така и да релаксира. А това означава, че преяждането не позволява на тялото да регулира правилно енергийните нива, което води до дисбаланс в апетита и настроението.

Какво да правите?
Приемайте малки порции плюс консумация на повече плодове и зеленчуци. Плодовете и зеленчуците, дори и в големи порции, допринасят за регулирането на ситостта и енергията на организма.

5. Причините за главоболието, разсеяността, липсата на настроение и слабата памет могат да се крият и във факта, че не поемате достатъчно течности през деня.

Въпреки че храната също помага за хидратацията на организма, Фей съветва следното:

- Дръжте бутилка от 1.5 л. вода винаги до себе си - на работното бюро, в автомобила, у дома;

-  Пийте билкови чайове;

- Консумирайте храни с високо съдържание на вода (супи, течни ястия, плодове, зеленчуци);

- Избягвайте готовите сокове и газираните напитки.

6. Да се храните на работното си място е също вреден навик, който намалява производителността.

И обратнотоправенето на редовни почивки, чрез които се откъсвате за малко от основната задача, може значително да подобри концентрацията, защото мозъкът релаксира, което пък го предпазва от „прегряване”. Почивката, макар и кратка, успокоява и подобрява настроението, което е от ключово значение за производителността.


Така че е добра идея да обядвате извън офиса, а когато е възможно – на открито, и да правите по-чести разходки (например за кафе). Защото колкото повече се движите по време на почивката, толкова повече се презареждате с енергия.

Много е лесно да си създадете вредни хранителни навици в името на кариерата. И много малко от нас осъзнават, че именно те са главните виновници за това нещата да не вървят понякога…

Превод Здравка Трайкова
Снимки: Shutterstock, pinterest.com
Сподели
Коментирай
Покажи коментарите