Кой е по-слабият пол

2016-01-11 19:56:05, публикувано от Здравка Трайкова в / МИСли / Наука

Момичетата превъзхождат все повече момчетата и в училище, и в университета, твърдят специалисти

Момчетата изостават все повече в учението от момичетата, сочат последни данни от доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD).

Документът е изготвен въз основа на данни, предоставени от преподаватели, съобщава economist.com:

„Това е свързано с мозъците, с телата и с химикалите в организма“, казва Антъни Селдън, ръководител на английския Wellington College.

„Манталитетът на хлапетата е такъв, че просто за тях не е яко да са умни“, според Иван Йап  - директор на нюйоркската Bronx Leadership Academy.

Тази тенденция на интелектуално изоставане при мъжете се считаше за немислима преди няколко десетилетия. До 60-те години на миналия век момчетата бяха тези, които учеха повече и за които беше по-вероятно да станат висшисти.

Днес обаче нещата стоят по друг начин и това е проблем, пред който се изправят почти всички страни. Наскоро в Швеция се проведе проучване относно корените на „момчешката криза“ в страната. Австралия пък изготви програма, която да насърчава четенето сред бъдещите мъже.

И така само за няколко поколения една неравнопоставеност между половете се изглади, за да дойде на нейно място друга …
От доклада на OECD става ясно, че вероятността 15-годишните ученици да не успеят да получат основни математически, граматически и научни знания е с 50% по-голяма, отколкото при ученичките.

За да се разбере обаче защо двата пола се справят по коренно различен начин в класната стая, добре е да се погледне към извънкласните занимания.
Едно 15-годишно момиче посвещава средно по пет и половина часа на седмица за домашни. Това е с един  час повече от времето, което отделя един тийнейджър. Той прекарва доста време в играене на видео игри и сърфиране в интернет.

И още: 3/4 от тийнейджърките четат за удоволствие, докато сред момчетата това правят малко повече от 1/2.
Друг интересен факт: вероятността едно момче да каже, че училището е „загуба на време“ е два пъти по-голяма, отколкото тези думи да бъдат чути от момиче.

Сега организацията призовава родители и учители да държат момчетата далеч от „мачо“ идеала, който може и да е секси, но изключва стремеж към постигането на академични успехи.
„За съжаление, се наблюдава тенденция, при която момчетата се опитват да живеят според нечии очаквания, които включват лошо поведение“, казва Йап.

Липсата на самодисциплина направо влудява учителите. Презрението, което подрастващите проявяват към учението, може и да е било нещо нормално във времената, когато е имало много възможности за неквалифицирана работа, но тези дни вече отдавна са отминали.

Какво се крие зад тази интелектуална дискриминация между половете, която изпъква в доклада?
Би могло да се предположи, че:
- Учителите описват учениците, които са вежливи, жадни за знания и стоят далеч от побоища – все качества, които са по-присъщи на нежния пол;
- Жените, които съставлява осем на всеки 10 начални учители и почти седем на всеки 10 прогимназиални учители, просто са пристрастни към собствения си пол.

Някои страни дори предоставят социална среда на развитие, в която момчетата могат да се справят по-добре. Така в Латинска Америка разликата между половете по отношение на четенето е относително малка, а момчетата в Чили, Колумбия, Мексико и Перу изостават най-малко от връстничките си в сравнение с другите държави.

Образователното надмощие на момичетата преобладава и след завършване на училище.
Само допреди няколко десетилетия момчетата имаха ясно изразено мнозинство в университетите почти навсякъде по света, по-специално в инженерните науки. Но с разпространяването на висшето образование записването на жени за следване се е увеличило почти два пъти по-бързо, отколкото това на мъжете. В доклада е посочено, че представителките на нежния пол представляват 56% от приетите студенти. Прогнозата е процентите да нараснат на 58 до 2025 г.
За сравнение: през 1985 г. 46% от учащите се във висши учебни заведения са били жени.

Междувременно в САЩ, Великобритания и части от скандинавските страни момичетата в университетите са с 50% повече от момчетата. Броят на представителите на двата пола е доста по-добре балансиран в елитните частни американски колежи, за които се смята, че критериите за прием са доста по-облекчаващи за мъжете.
Освен това, много е по-вероятно жените, а не мъжете, които влизат в университет, да завършат висшето си образование. Нежният пол е и този, който по традиция получава по-високи оценки на изпитите.

Интерес предизвикват и предпочитанията на двата пола.
Жените избират да учат предимно образователни, здравни и хуманитарни науки, както и изкуства. Мъжете пък си падат повече по компютърни, инженерни и изобщо - точни науки. При тези дисциплини напоследък дамите достигат нивото на мъжете, които по принцип са по-силни в тях, а в науките за живота, бизнеса и правото нежният пол задминава момчетата.

Социалната промяна направи повече от която и да е преднамерена политика за насърчаване на навлизането на жените във висшето образование.
Контрацептивите, късните бракове и съответно – майчинство, както и намаляването на средния брой децата в семейството, пък направиха възможно и съпругите да работят. И колкото повече жени отиват на работа, толкова повече дискриминацията между половоте се притъпява.

Момичетата виждат смисъл в това да учат едва тогава, когато от тях вече се очаква да правят кариери.
В същото време нарастващият брой на разводите подчертава значението на това да бъдеш в състояние да се грижиш сам за себе си.

И така стигаме до въпроса: „На път ли са жените да станат доминиращ пол?“
Американската авторка Хана Розин твърди, че поне в САЩ, дамите са по-напред от мъжете не само по отношение на образованието, но и в професионален и социален план. В същото време, нараства броят на зле образованите мъже, което е тревожно за жените – в един момент те няма да могат да си намерят брачен партньор, който да отговаря на техния социален статус.

Докладът сочи също, че възвръщаемостта на инвестициите е донякъде по-висока при жените, отколкото при мъжете. Въпреки че, според проучване на американската компания PayScale, дамите печелят по-малко от мъжете.

Причината е в избора на образование – в хуманитарните и социалните науки заплащането е по-ниско, отколкото в сферата на инженерството и компютърните науки.
От друга страна, жените придават по-малко значение на парите, които получават, което предполага, че високата финансова възвръщаемост не е основния мотив за по-нататъшното образование при нежния пол.

Що се отнася до мениджърските и високо-квалифицираните длъжности, тук присъствието на жените е оскъдно.
Броят на мъжете и жените, които се посвещават на медицината и правото, може и да е еднакъв след дипломиране, но 10-15 години по-късно много дами престават да бъдат амбициозни – избират си професии, които не им предоставят възможност за растеж в кариерата или просто отпадат, за да се посветят на децата си.

Междувременно мъжете се изкачват по ранг, защото значението на отдавна придобитите квалификации избледнява и накрая изчезва, за да отстъпи място на амбицията и опита.
А „последната глава“ от историята за възхода на жените, който се изразява в изравняване на заплащането и достъп до най-добрите професии няма да бъде завършена без извършването на големи структурни промени, според Клаудия Голдин – професорка в „Харвард“.

Разликата между почасовите надници на висококвалифицираните мъже и жени нараства значително през първите 10-15 години от техния професионален живот, казва Голдин в статия, публикувана в икономическото сп. American Economic Review.
Това е така, защото за мъжете е по-лесно да работят повече и съответно – да вземат премии за това. А за майчинството си жените плащат висока цена почти навсякъде.

Превод: Здравка Трайкова
Снимки: Shutterstock

Сподели
Етикети: МИСли / Наука /
Коментирай
Покажи коментарите