Тренираме с Алекс: Кога е най-доброто време за спорт и защо

2016-04-10 13:21:42, публикувано от Калина Антонова в / Здраве / Спорт

Персоналният треньор и спортист с дългогодишен опит Александър Кирилов с подробни инструкции - час по час


В моята практика често ми задават въпроса „Кое е най-доброто време за тренировка – сутрин, през деня, вечер?”
Няма отговор в едно изречение, който да е валиден за всеки. Защото човешкото тяло е сложна машина, която трябва много добре да се наблюдава и калибрира.


Има много фактори, които влияят върху нашето представяне във всяка една тренировка. Когато гледаме повърхностно на нещата, всичко изглежда много простичко, но всъщност изобщо не е така.
Тялото ни е изградено от сложни системи: нервна, хормонална, сърдечно-съдова и т.н. Всяка от тях има своите пикове и спадове, с които е изключително важно да се съобразяваме. Ще разгледам всяка една част от денонощието, за да разберете кое е най-доброто време за вашата тренировка.

Сутрин – 8:00 – 10:00 ч.
По това време тестостероновите нива са най-високи. Може би си мислите, че тогава сте най-силни и готови за силова тренировка, но не е вярно. Нервната система по това време още спи и активацията на мускулите за преодоляване на големи тежести е пряко зависима от това.
Може би знаете, че сутрин сме по-високи, отколкото в късните вечерни часове. Защо? Докато спим и тялото ни се възстановява, междупрешленните дискове се хидратират до 250%, което означава, че те увеличават своя обем. Това води до по-голям риск за контузии на гръбначния стълб, ако се използват големи тежести.

Друг аспект за доброто представяне в залата е телесната температура. Сутрин тя е по-ниска. За да функционират правилно мускулите, вътрешнотелестната температура трябва да се повиши. Дори с добра загрявка това е трудно достижимо в ранните часове на деня.
Кортизолът – хормонът на стреса се повишава значително при високи нива на физически или емоционален стрес. Най-високите му нива са между 06.00 и 08.00 сутринта. Ако не сте закусвали добре, рискувате да удължите този процес.

Сутрин е най-доброто време за кардио тренировка. Разбира се, че можете да тренирате силови в тези часове, но в никакъв случай не използвайте тежести, които са близо до максимума на вашите възможности. Задоволете се със средни тежести и просто тонизирайте тялото си.

Следобед – 15:00 – 19:00
Това е времето, когато пределът на болка е най-голям, което означава, че можете да тренирате много по-силово и с големи тежести. Естествено, температурата на тялото се повишава с една-две десети. Това е благоприятно за мускулите и е основен фактор за силовата издръжливост.

Когато сте подложени на някаква стресова ситуация, адреналинът в тялото се повишава значително. Може би сте забелязали, че при инцидент с нараняване първноначално не изпитвате никаква болка, но когато се успокоите, тя се появява. Когато тренирате усилено, този хормон се отделя и енергийните нива се повишават значително.

Това е най-подходящо време за фитнес, ако целите ви са насочени към повишаване на силата и силовата издръжливост.


Вечер – 19:00 – 21:00
В тази част на денонощието тялото се подготвя за сън. Започва отделянето на хормона мелатонин. Той се произвежда от епифизата - малка жлеза в мозъка. Човешкият организъм започва да го произвежда в по-големи количества с настъпването на късните часове. Именно той е причината за нашият качествен сън.

С идването на нощта нервната система е вече претоварена и има нужда от възстановяване. В никакъв случай не е добра идея да се тренира силово в тези часове. С изпълняването на физически упражнения нервната система отново се възбужда и това може да доведе до безсъние или високи нива на преумора.
         
Подредете тренировъчният си график според вашите цели и слушайте тялото си, като не пренебрегвате неговите биологични ритми! Използвайте научните познания, за да увеличите резултатите - това доближава до целта с всеки изминал ден.
Успех!
 
Още в рубриката „Тренираме с Алекс”:
 
Волята е оръжие
 
Най-известните жени фитнес модели

Странните дами и господа във фитнеса – първа и втора част
 
Когато усилията се превърнат в удоволствие
Сподели
Етикети: Здраве / Спорт /
Коментирай
Покажи коментарите