Какво представлява иконата?

2017-03-01 , публикувано от Камелия Петкова в / МИСтика
Иконите възникват в първите векове на новото хилядолетие. Понякога, ако хората силно обикнат някой светец приживе, те поръчват на иконограф да изобрази лика му върху икона в знак на признателност и за благополучие. Тази публикация има за цел да отговори на въпроса защо източно-православния канон допуска християните да се молят пред икони и на други светци, а не само пред иконата на Христос.
В началото на нашето хилядолетие иконите представляват за хората това, което за нас са снимките на наши познати в наши дни. Тъй като в първите векове сл. Хр. няма технологии, които да правят снимки, хората са поръчвали на иконописци да изографисват лика на хора, които са обичали и които са им помагали. Чрез рисуването на икони хората са могли да получат спомен за своите любими и святи хора, наричани пророци или светци. Макар това сравнение да има своето основание, не може да се твърди, че иконите са нещо като антични снимки, защото те са нещо много повече. Това „повече” се състои в молитвения контакт на молещия се към светията, който е изобразен на иконата. Тази връзка става чрез Божията благодат, което се явява нещо като разковничето на разликите в нагласата към иконите на православните християни и протестантите. Разликата се състои в това, че според православната вяра молитвения контакт може да се осъществява не само между Бог и човек, но и между хората.
Много поучителна е историята, в която едни от най-популярните исторически личности Паисий и Софроний си устроили среща за молитва пред Божия престол, понеже нямали реалната възможност за физическа среща. Единият живеел в Света Гора, а другият във Великобритания.
Този пример подсказва, че в молитвената връзка според Православната Църква е възможно някой да общува чрез другиго с Бог. По този начин молещият се пред икона на светец го моли да се застъпи пред Бог за него, когато го посещават и когато са на разстояние. Божията благодат, в която те живеят по онова време, прави това общуване от дистанция възможно. След кончината на светците, когато те отиват при Бог, православните вярващи възприемат, че връзката между светеца и Господ става още по-силна, а молитвите му към Твореца - още по-директни.
 
Източник: http://www.ric-bg.info
Сподели
Етикети: МИСтика /
Коментирай
Покажи коментарите